April 16, 2013

၂ဝဝ၈ အေျခခံဥပေဒကိုု ေလ့လာသုံးသပ္ျခင္း (၁) - ညိဳမင္း




ညိဳမင္း
အေရးေတာ္ပုုံဂ်ာနယ္

(၁) ဒီအေျခခံဥပေဒကိုု နဝတ/နအဖ က စစ္အာဏာရွင္စနစ္ရဲ့ နွစ္ (၅ဝ) အေတြ့အႀကံဳကေန သင္ခန္းစာထုုတ္ၿပီး ေရးထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၆၂ အာဏာသိမ္းပြဲမ်ိဳး၊ ၁၉၈၈ အာဏာသိမ္းပြဲမ်ိဳး ေနာင္မလုုပ္ရေအာင္ ေရးဆြဲထားတာပါ။

(၂) ၁၉၆၂ အာဏာသိမ္းပြဲက အစစ္ပါ။ ၁၉၈၈ အာဏာသိမ္းပြဲကေတာ့ အတုုျဖစ္ပါတယ္။
·                 အစစ္ဆိုုရင္ အာဏာေဟာင္းက အာဏာပိုုင္ေတြအားလုံးကိုု ဖမ္းရတယ္။ ေထာင္ထဲ ထည့္ရတယ္။ သူတိုု့စစ္တပ္ အာဏာၿမဲမွပဲ ျပန္လႊတ္တယ္။ အာဏာသိမ္းဖိုု ့ ျပင္တာကိုုလည္း အာဏာ (ေဟာင္း) ကလုုံးဝမသိေစရဘူး။ အလစ္အငိုုက္ယူၿပီး အာဏာသိမ္းတာပဲ။
·         'အတုု' ကေတာ့ အာဏာ (ေဟာင္း) ကိုုယ္တိုုင္က စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းနိုုင္ေအာင္ အစစအရာရာ ျပင္ဆင္ေပးၿပီးမွ သိမ္းခိုုင္းတာ ျဖစ္တယ္။ သမၼတေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ကဆိုုရင္ အာဏာသိမ္းမယ့္ စစ္ဗိုုလ္ကိုု ေခၚၿပီးဘာလုုပ္ရမယ္ဆိုုတာ သင္ေပးတယ္။ အာဏာသိ္မ္းၿပီးရင္ ထုုတ္ျပန္ေၾကျငာရမယ့္ အမိန့္ေၾကာ္ျငာေတြကိုု ႏႈတ္တိုုက္ခ်ေပးတယ္။ ဗိုုလ္ခင္ညြန့္က လိုုက္ေရးရတယ္။ ၿပီးမွေၾကျငာတာပဲ။ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ကေတာင္ ' ကိုုင္း ဖမ္းေတာ့ေလ' ဆိုုၿပီး က်ီစယ္လိုုက္ေသးတယ္။ အာဏာသိမ္းစစ္တပ္ကေကာ ဘာလုုပ္သလဲ။ ဆႏၵျပလူထုုေတြကိုုပဲ နွိမ္နင္းတာပဲလုုပ္တယ္။


အာဏာေဟာင္းက ဘယ္ေလာက္ေတာင္ လုုပ္ေပးသလဲဆိုုရင္ အာဏာသိမ္းရာမွာ အေၾကာင္းျပဳခ်က္ေကာင္းေအာင္ ေထာင္က်ရာဇဝတ္သားေတြနဲ့ စိတိၱဇအက်ဥ္းသား (ခပ္ရိုုင္းရိုုင္းေျပာရင္ 'အရူးေတြ') ေတြကိုုၿမိဳ့ထဲ လႊတ္ေပးလိုုက္တယ္။ ရာဇဝတ္သားနဲ့ အရူးေတြ ၿမိဳ့ထဲေရာက္ရင္ ဘာျဖစ္မလဲဆိုုတာကိုု သာမန္အသိဥာဏ္ ရွိသူတိုုင္း သိပါတယ္။

ၿမိဳ့ထဲမွာ ဗရမ္းဗတာျဖစ္တယ္။ ေသာင္းက်န္းတယ္။ လူထုုက 'ဆႏၵျပပြဲ' ရပ္ၿပီး ကိုုယ့္ရပ္ကြက္ကိုုယ္ လုုံၿခဳံေအာင္ လုုပ္ၾကရတယ္။ ဒါကိုုပဲ 'မင္းမဲ့ဝါဒေသာင္းက်န္းမႈ' လိုု့နာမည္တပ္ၿပီး အာဏာသိမ္းၾကတာပါ။ မႏၱေလးမွာ ဘာမွမျဖစ္တာနဲ့ ယွဥ္ၾကည့္ပါ။

ေနာက္ရွိေသးတယ္။ စစ္တပ္ တပ္စုုတစုုကိုု လူစုုလူေဝးနဲ့ လက္နက္ (သိမ္း) တယ္လိုု့ စြပ္စြဲေသးတယ္။ တကယ့္အျဖစ္က ဆႏၵျပေနတဲ့ တက္ၾကြေနတဲ့ လူထုုကိုု ေသနတ္နဲ့ ပစ္လိုု့ လူထုုက အဲဒီတပ္ကိုု လက္နက္ (ျဖဳတ္) တယ္။ လူေရာလက္နက္ပါ သံဃာေတာ္ေတြကိုု အပ္တယ္။ ဒါလူထုုမွာ ဘာအျပစ္ရွိသလဲ။

အဲဒီကိစၥကိုု ပုုံႀကီးခ်ဲ့ၿပီး ဒါဟာ 'ဗကပ' ရဲ့ ေသနဂၤဗ်ဴဟာပဲ၊ တပ္စိတ္တစုု ေခ်မႈန္းေရးုုလုုပ္တာပဲလိုု့ စြပ္စြဲတယ္။

အဲဒီကိစၥကိုု ေရးရတာက အာဏာသိမ္းဖိုု့ ျပင္ေပးတာ 'ေနဝင္းနဲ့ သူ့အတြင္းစည္းဝိုုင္း' ျဖစ္တယ္။ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္က အဲဒီ ေနဝင္းနဲ့အေပါင္းအပါေတြရဲ့ ေစခိုုင္းမႈကိုု နာခံရသူ ျဖစ္တယ္။ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္က တကယ္ေတာ့ စစ္တပ္အာဏာသိမ္းပြဲအတြက္ စ-လယ္-ဆုုံး ျပင္ဆင္ဖန္တီးေပးရသူသာ ျဖစ္တယ္။ စိန္လြင္ရဲ့ 'အၾကမ္းကိုုင္နည္း' မေအာင္ျမင္လိုု့ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ကိုု 'အေပ်ာ့ဆြဲနည္း' လုုပ္ခိုုင္းထားၿပီး ေနာက္ကြယ္ကေန စစ္တပ္ကိုု အာဏာသိမ္းပြဲအတြက္ ျပင္ဆင္ေနတာသာျဖစ္တယ္။ စိတ္မခ်ရသူကိုု ဖယ္ၿပီး ခိုုင္းရာလုုပ္မယ့္ သူကိုု တင္တာေတြ လုုပ္တယ္။

(၃) ' ၂ဝဝ၈ အေျခခံဥပေဒ' ကအထက္ပါ သင္ခန္းစာေတြ ထုုတ္ယူထားတဲ့ ဥပေဒပါ။

·      နိဒါန္းကစၿပီး အဲဒီအေျခခံဥပေဒရဲ့ အခန္း (၁၅) ခန္းစလုုံးဟာ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကိုု ေခတ္နဲ့အညီျဖစ္ေအာင္ ထိန္းညိွထားတာ ျဖစ္တယ္။ ဒီမိုုကေရစီ မ်က္နွာဖုုံးစြပ္ေပးထားတာ ျဖစ္တယ္။
·      ပုုဒ္မေပါင္း (၄၅၇) ခုုမွာ ပုုဒ္မအမ်ားစုုက စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းဖိုု့အတြက္ လမ္းဖြင့္ေပးထားတာေတြ ျဖစ္တယ္။ 'အေရးေပၚ ေၾကညာတယ္' ဆိုတဲ့နာမည္နဲ့ 'စစ္အာဏာသိမ္းပြဲ'  လုုပ္ဖိုု့့ နည္းေပးလမ္းျပ လုုပ္ထားတာျဖစ္တယ္။
·      'အေရးေပၚကာလဆိုုင္ရာျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား' ဆိုုတဲ့အခန္းမွာပါတဲ့ ပုုဒ္မေပါင္း (၂၃)ခုုကိုု အေသအခ်ာေလ့လာ ၾကည့္လိုုက္ရင္ သမၼတက 'အမ်ိဳးသားကာကြယ္ေရးႏွင့္ လုုံၿခံဳေရးေအကာင္စီ' (အကလ) ႀကိဳးဆြဲရာကရသူျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွားတယ္။

 (အကလ ေကာင္စီ) ဆိုုတာက လက္ေတြ့အားျဖင့္ ဗိုုလ္ေနဝင္းဖြဲ့စည္းခဲ့တဲ့ “စစ္ေကာင္စီ” ေတြနဲ့ အနွစ္သာရအရ တတန္းစားတည္း ျဖစ္တယ္။  (အကလ) ေကာင္စီမွာ 'တာဝန္ထမ္းေဆာင္ဆဲစစ္ဗိုုလ္' ေတြက လႊမ္းမိုုးေနတာကိုုေတြ့နုုိင္တယ္။ (ေနဝင္းရဲ့ 'နိုုင္ငံေတာ္ေကာင္စီ ' မွာလိုုတာဝန္ထမ္းေဆာင္ဆဲစစ္ဗိုုလ္ နည္းနည္းပဲပါတာမ်ိဳးမဟုုတ္ဘူး။)

' အေရးေပၚေၾကညာနိုုင္ခြင့္' က အဲဒီ (အကလ) ေကာင္စီပဲ ျဖစ္တယ္။ (၁၁) ဦးပါတဲ့ေကာင္စီမွာ ယူနီေဖာင္းဝတ္ေတြ အမ်ားစုုယူထားတယ္။ ' အေရးေပၚေၾကာညာ'
 နိုုင္ဖိုု့ ပိုုၿပီးေသခ်ာေအာင္ ပုုဒ္မ (၄၁၂) ရဲ့ ပုုဒ္မခြဲ (ခ) မွာ (အကလ) ေကာင္စီဝင္ (၁၁) ဦးလုုံး မတက္နိုုင္ဘဲ (စုုံညီအစည္းအေဝး မေခၚနိုုင္ရင္) ကာခ်ဳပ္၊ ဒုုကာခ်ဳပ္၊ ကာကြယ္ေရးဝန္ႀကီး၊ ျပည္ထဲေရးဝန္ႀကီး ဒီဝန္ႀကီး (၄) ေယာက္နဲ့ သမၼတ ညိွႏႈိင္းၿပီး အေရးေပၚအေျခအေနကိုု အခ်ိန္မီ ထုုတ္ျပန္နိုုင္တယ္လိုု့ ေရးထားတယ္။ စစ္ဗိုုလ္ (၄) ေယာက္ရဲ့ ဆုုံးျဖတ္ခ်က္ကိုု သမၼတက အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမယ္ဆိုုတဲ့ အဓိပၺာယ္ပဲ။

(၄) ဗကပ ရဲ့ သုုံးသပ္ခ်က္၊
·      သမၼတဦးသိန္းစိန္ဟာ ဟိုုတုုန္းက သမၼတေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ရဲ့ တာဝန္မ်ိဳးကိုု ထမ္းေဆာင္ေနတာပဲ ျဖစ္တယ္။
·      ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္က လူထုုႀကီးတရပ္လုုံး အုုံၾကြေနခ်ိန္မွာ လုုပ္ရတာျဖစ္လိုု့ သူ့ ' အေပ်ာ့ဆြဲနည္း' ကေတာ့ မေအာင္ျမင္ခဲ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အာဏာသိမ္းပြဲအတုု လုုပ္ခဲ့ရတယ္။ ဦးသိန္းစိန္ရဲ့ ' အေပ်ားဆြဲနည္း' ကေတာ့ တစုုံတရာ ေအာင္ျမင္ေနတယ္။ အခုုလိုု ျပည္တြင္း ျပည္ပအေျခအေနမွာ 'ေအာင္ျမင္' ေနတာလည္း မဆန္းပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ အဆင္ေျပေနတာ မဟုုတ္ဘူး။
·      ရခိုု္င္မွာ အေရးေပၚအေျခအေနေၾကညာထားရၿပီ။ ေနာင္မွာ ဘယ္ေနရာမွာ 'အေရးေပၚ' ထပ္ေၾကညာရမလဲ။ ေစာင့္ၾကည့္ရမွာပါ။ အေရးေပၚအေျခအေန ေၾကညာခ်င္ရင္ လြယ္ပါတယ္။ အာဏာပိုုင္ေတြက ဖန္တီးနိုုင္တဲ့ အေျခအေနပါ။
·      တျပည္လုုံးမွာ အရးေပၚအေျခအေနေၾကညာခြင့္ကိုုလည္း ပုုဒ္မ (၄၁၇) မွာေပးထားပါတယ္။

(၅) ေျဗာင္ ' စစ္အာဏာသိမ္းတဲ့ေခတ္' မဟုုတ္ေတာ့လိုု့ ' အေရးေပၚအေျခအေန ေၾကညာတယ္' ဆိုုတဲ့ ' ပုုံဖ်က္ထားတဲ့ သ႑ာန္' နဲ့ အာဏာသိမ္းဖိုု့ ေရးဆြဲထားတာသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္အေၾကာင္းတခုုက စစ္အာဏာသိမ္းရင္ တည္ရွိေနတဲ့ 'အေျခခံဥပေဒ' ကိုု ဖ်က္သိမ္းရၿမဲ ျဖစ္တယ္။ ဗမာျပည္မွာ အေျခခံဥပေဒ (၂)ခုုကိုု  'စစ္အာဏာသိမ္းပြဲ'  ကဖ်က္သိမ္းခဲ့တာခ်ည္းပဲ။

အခုု 'အေျခခံဥပဒ' ကိုုေတာ့ စစ္အာဏာရွင္ စနစ္က ဖ်က္သိမ္းတာ မေျပာနဲ့ ျပင္ဆင္တာေတာင္ မလုုပ္ေစခ်င္ဘူး။ အရွည္တည္တံ့ေစခ်င္တယ္။ 'စစ္အာဏာသိမ္းပြဲ' သ႑ာန္လုုပ္ရင္ '၂ဝဝ၈ အေျခခံဥပေဒ' ကိုု ဖ်က္သိမ္းရမယ္လိုု ျဖစ္ေနလိုု့ 'အေရးေပၚအေျခအေန ေၾကညာတယ္' ဆိုုတဲ့သ႑ာန္ကိုု ယူထားတာျဖစ္တယ္။ အေျခခံဥပေဒက ေပးထားတဲ့ အခြင့္အေရးကိုု စစ္တပ္က တရားဝင္ယူတဲ့သေဘာျဖစ္ေအာင္ လုုပ္ထားတာ ျဖစ္တယ္။


၂ဝဝ၈ အေျခခံဥပေဒကိုု ေလ့လာသုံးသပ္ျခင္း (၂)

       ( အေရးေတာ္ပုုံဂ်ာနယ္ အတြဲ (၁) အမွတ္ (၁ဝ) ညိဳမင္း၏ ေဆာင္းပါးကိုု အင္ဂြန္ဂ်ာဝါ ျပန္လည္ရုုိက္ကူးထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။)

No comments:

Post a Comment